Mercedes-Benz V 250

Być może przy okazji poprzednich testów napisałem, że samochód zrobił na mnie wrażenie. Czasami się to zdarza. Testując V klasę firmy Mercedes-Benz byłem pod ogromnym wrażeniem już od pierwszych kilometrów. To wrażenie nie malało, a rosło z każdą godziną i dniem spędzonym z V-ką! Tym razem nie podróżowałem sam, więc chętnie – dla Was drodzy czytelnicy MEGAMAGA – wychwytywałem opinie pasażerów. Bardzo pozytywne opinie! Taki pozytywny odbiór samochodu może mieć miejsce tylko wówczas jeśli suma pozytywów jest tak duża, że nie sposób pomyśleć o negatywach.  Może i takie są. Ja ich nie znalazłem – widząc i czując w codziennej eksploatacji, w jak ciekawym kierunku udało się pójść inżynierom ze Stuttgartu, którzy bryłę dostawczego Vito potraktowali jako podstawę dla produkcji dużego auta rodzinnego czy biznesowego. Test takiego samochodu trzeba przeprowadzić w ciągu kilku dni, aby na spokojnie zapoznać się z jego możliwościami i to w różnych sytuacjach, z wieloma pasażerami, na dłuższych i krótszych trasach. Tak też zrobiłem – dlatego wnioski są bardziej przemyślane i wyważone. Zapraszam na test samochodu Mercedes-Benz V 250 d.

Mercedes-Benz V Klasse

Być może przy okazji poprzednich testów napisałem, że samochód zrobił na mnie wrażenie. Czasami się to zdarza. Testując V klasę firmy Mercedes-Benz byłem pod ogromnym wrażeniem już od pierwszych kilometrów. To wrażenie nie malało, a rosło z każdą godziną i dniem spędzonym z V-ką! Tym razem nie podróżowałem sam, więc chętnie – dla Was drodzy czytelnicy MEGAMAGA – wychwytywałem opinie pasażerów. Bardzo pozytywne opinie! Taki pozytywny odbiór samochodu może mieć miejsce tylko wówczas jeśli suma pozytywów jest tak duża, że nie sposób pomyśleć o negatywach.  Może i takie są. Ja ich nie znalazłem – widząc i czując w codziennej eksploatacji, w jak ciekawym kierunku udało się pójść inżynierom ze Stuttgartu, którzy bryłę dostawczego Vito potraktowali jako podstawę dla produkcji dużego auta rodzinnego czy biznesowego. Test takiego samochodu trzeba przeprowadzić w ciągu kilku dni, aby na spokojnie zapoznać się z jego możliwościami i to w różnych sytuacjach, z wieloma pasażerami, na dłuższych i krótszych trasach. Tak też zrobiłem – dlatego wnioski są bardziej przemyślane i wyważone. Zapraszam na test samochodu Mercedes-Benz V 250 d.

Mercedes-Benz V Klasse-40

Mercedes-Benz V Klasse-41

Pierwsze wrażenie

V klasa – to duży samochód – zbudowany w oparciu o bryłę nadwozia dostawczego Vito. Oczywiście nowego Vito. Samochody można na tyle podobnie skonfigurować, że z zewnątrz mogą stać się bardzo podobne. To podobieństwo kończy się w momencie, gdy otworzymy drzwi. Od pierwszego momentu widzimy zasadniczą różnicę. W sumie to za mało oddaje wrażenie jakiego doznajemy po wejściu do V klasy. Pionowa deska rozdzielcza dostawczych Vito została zastąpiona pięknie wyprofilowaną deską rozdzielczą przypominającą te z samochodów osobowych tej marki. Tyle że masywną i znacznie większą.

Mercedes-Benz V Klasse-38

Zasiadamy więc w kabinie ogromnego auta osobowego – lub terenowego. Jeśli mieliście okazję prowadzić największe na rynku terenówki w stylu GMC to zrozumiecie o czym mówię. Duże auto z dużą przestrzenią dla kierowcy jak i pasażerów. Elegancko wykończone skórą Nappa, wyciszone, wytłumione. Zamknięcie drzwi odcina nas od nieprzyjaznego świata dając w zamian spokój i klimat luksusu. Siedzimy wysoko, a spojrzenie w tył ukazuje jeszcze dwa dodatkowe rzędy siedzeń. To komfortowy mini autobus – takie było moje pierwsze skojarzenie. Jak będzie mi się jeździć na co dzień autem znacznie większym od sporego sedana? Tego jeszcze nie wiedziałem…

Mercedes-Benz V Klasse-44

Wygląd

Bardzo dynamiczny jak na ten typ samochodu. Mocne wloty powietrza, głębokie schodzące w dół przetłoczenia boków nadwozia, tylny spojler, muskularna maska, czarne szyby z  tyłu. Bardzo udane połączenie cech wpływających na nasze postrzeganie pojazdów. Dynamika i siła idą tu w parze z zapowiedzią wygody i przestronności. Zapach perforowanej skóry, świetne wykończenie wnętrza elementami wykonanymi z najlepszej jakości materiałów, spasowanie elementów i bardzo intuicyjna obsługa tworzą wnętrze wysokiej klasy, z którego nie chce się wysiadać. Podświetlenie Ambiente w trzech kolorach, sprawnie działająca klimatyzacja dla każdego rzędu siedzeń i system nagłaśniający Burmester pozwalają cieszyć się najdłuższą podróżą. Czarna – tak modna od kilku lat podsufitka dopełniła obok sportowych pedałów całości dynamicznego i ekskluzywnego wnętrza. Jeśli ktoś miałby wątpliwości – to obszyta skórą górna część deski rozdzielczej i touch pad w systemie Command – informowały, że to niezwykły samochód.

Mercedes-Benz V Klasse-34

Mercedes-Benz V Klasse-31

Mercedes-Benz V Klasse-35

Samochód testowy

Model V 250 d napędzany cztero cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2143 cm3 i mocy 190 KM generujących 440 Nm w zakresie 1400-2400 obrotów z przeniesieniem mocy na tylną oś przez siedmiostopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Wersja wyposażona bardzo bogato zarówno pod względem komfortu jak prowadzenia. Koncepcja Mercedes-Benz Intelligent Drive znakomicie i niezauważalnie poprawia komfort jazdy. Elektroniczne systemy wspomagające pracę kierowcy takie jak inteligentny system oświetlenia ILS LED, asystent martwego pola, asystent rozpoznawania znaków drogowych, asystent bocznego wiatru, utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS, sytem kamer 360 stopni, czy pakiet parkowania znalazły się na pokładzie. Do tego sterowanie za pomocą systemu Command z touch padem, nawigacja, system dźwiękowy surround Burmester, wentylowane wszystkie sześć oddzielnych foteli, szklany, przesuwny dach, wykonane z czarnego szkła szyby tylnej części samochodu, otwierane elektrycznie drzwi boczne lewe i prawe, nastrojowe oświetlenie wnętrza Ambiente, system otwierania tylnej klapy EASY-PACK, podłokietnik z lodówką, tuner TV, system wzmacniający głos (o tym napiszę nieco dalej) czy regulowane elektrycznie fotele z pamięcią ustawień, to tylko część długiej listy wyposażeniowej, która wydaje się nie mieć końca. Jeśli dodamy, że stylizacja AMG dodała całości pikanterii i rasowego wyglądu – otrzymamy ciekawą podstawę do testowania.

Mercedes-Benz V Klasse-39

Dane techniczne

Długość nadwozia to w zależności od wersji (kompakt, długa, ekstra długa) odpowiednio 4895 mm, 5140 mm i 5370 mm. Szerokość z lusterkami 2249 mm, a bez lusterek 1928 mm. Wysokość 1880 mm. Masa własna może się wahać od 2055 kg do 2205 kg (w przypadku modelu długiego z napędem 4MATIC). Pojemność bagażnika zależy od długości nadwozia i waha się od 610 l do 1410 l. Ładowność od 695 do 995 kg w zależności od wersji. V Klasa sprzedawana jest w wersjach  200, 220 i 250 z silnikiem 2143 cm3, ale o różnej mocy. Są to odpowiednio 136 KM, 330 Nm, 183 km/h; 163 KM, 380 Nm,194 km/h; 190 KM 440 Nm, 206 km/h. Zużycie paliwa waha się od średniego 6,5 l/100 km do 6,7 l/100 km. W mieście od 6,8 do 7,7 l/100 km. Bardziej zaciekawionych odsyłam na stronę Mercedes-Benz gdzie można pobrać folder V Klasy. Tyle suche dane techniczne – możemy przejść do testu.

Wrażenia z jazdy

Samochód jest tak instynktowny w prowadzeniu i obsłudze, a jednocześnie tak ergonomicznie zaprojektowany i zwrotny (średnica zawracania około 12 metrów w zależności od wersji), że w ogólnie nie odczuwamy jego wielkości. Wysoka pozycja za kierownicą stawia nas na wysokości kierowców dużych dostawczaków i około 30 cm niżej niż kierowców autobusów komunikacji miejskiej. Na dachy osobówek spoglądamy z wysoka. Widoczność znakomita, ułatwiona przez krótką maskę i dużą szybę przednią. Konsola środkowa i cała deska rozdzielcza tak mocno nawiązują do osobowych Mercedesów, że nie trzeba w ogóle się przestawiać. Wszystko jest dokładnie w tym samym miejscu w jakim znajduje się w osobowych odpowiednikach. Duże wytłumienie sprawia, że nie mamy charakterystycznego dla aut dostawczych pogłosu generowanego przez źle wytłumione blachy nadwozia. Tu mamy ciszę do prędkości około 130 km/h. Nieco głośniej robi się gdy bardziej przyspieszamy – jednak co ważne – podróżowanie z prędkością np. 160 km/h nie pogarsza znacząco jakości podróżowania i może być prędkością rejsową (oczywiście za naszą zachodnią granicą). Skrzynia biegów to 7G TRONIC, który znakomicie kontroluje przenoszenie napędu na tylną oś. Dostępne programy pomagają podróżować bardziej komfortowo lub bardziej dynamicznie. Możliwa była zmiana biegów za pomocą manetek przy sportowej, skórzanej kierownicy, ale nie korzystałem z tej opcji poza kilkoma próbami, gdyż żadna humanoidalna istota nie zmieni przełożeń lepiej niż zainstalowany w tym samochodzie siedmiostopniowy automat. Samochód jest stosunkowo ciężki i wysoki co stawia przed konstruktorami duże wyzwania w zakresie konstrukcji układu napędowego i zawieszenia. Muszę przyznać, że stopień zestrojenia i komfort pracy zawieszenia zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. Niski profil ogumienia 19 calowych felg także w jakimś stopniu przyczynił się do odczuwanych wrażeń, ale układ jezdny AGILITY CONTROL z selektywnym systemem amortyzacji wydał mi się optymalnym wyborem – zwłaszcza na nasze drogi. Odpowiednia sprężystość pozwalała na gorszych nawierzchniach poruszać się z w miarę dużą prędkością lub delikatnie wjeżdżać na teren nie utwardzony. Na autostradzie auto nie przechylało się podczas manewrów wyprzedzania czy zmiany pasów. Nawet przejazd przez przejazdy kolejowe nie wywoływał uciążliwych wstrząsów. Duży plus – podkreślany przez wszystkich pasażerów – to właśnie sprężystość zawieszenia, które pozwala na komfortową ale pozbawioną dużych wychyleń jazdę „bez bujania”, które często staje się zmorą trybu komfort w dużych i ciężkich samochodach.

Mercedes-Benz V Klasse-27

Mercedes-Benz V Klasse-28

Przyspieszanie do 100 km/h jest uzależnione w testowanej 190 konnej wersji od naszej woli. Może trwać kilkanaście sekund, w czasie których majestatycznie nabierzemy prędkości lub zostać skrócone do 9,1 sekundy jeśli odpowiednio mocno wyrazimy naszą wolę! Na autostradzie podczas wyprzedzania również dysponujemy odpowiednią rezerwą mocy. Masa auta – nawet tak jak w moim przypadku zajmowanego przez 6 osób wraz z bagażem staje się niezauważalna. Zużycie paliwa – temat rzeka – w tym przypadku w praktyce wyglądało tak, że jeżdżąc „normalnie” czyli z dopuszczalnymi prędkościami, zarówno po mieście jak i na autostradzie – zużycie ustabilizowało się w granicach 9,5 litra.

Mercedes-Benz V Klasse-18

Przy prędkościach rzędu 130 km/h i przy dynamicznej jeździe na autostradzie spadało do 8 litrów. Oczywiście dynamiczna jazda po mieście może zużyć i kilkanaście litrów na 100 km ale tu trzeba się bardzo postarać i wykazać ciężką nogą. Ciężka noga to ciekawy aspekt tego testu. Mnie ta dolegliwość nie dotyczy, jednak po kilkunastu minutach jazdy znalazłem ciekawą opcję wyświetlaną przez komputer pokładowy. Kontrolę trybu ECO. To swoista zabawa, w którą bardzo łatwo się zaangażować. Każde naciśnięcie na pedał gazu jak i każde hamowanie od razu pokazywane są graficznie na wyświetlaczu. Na dole symbol wagi pokazuje jak te wartości udaje się nam zsynchronizować. Wyświetlacz pokazuje stopień opanowania umiejętności tak zwanej jazdy bezwładnościowej i uzyskany zwiększony dzięki takiemu stylowi jazdy – bonus zasięgu w kilometrach.

Mercedes-Benz V Klasse-17

Mercedes-Benz V Klasse-16

Mercedes-Benz V Klasse-15

Mercedes-Benz V Klasse-14

Bardzo ciekawa opcja, która wraz z systemem wyłączania silnika podczas zatrzymywania się w korkach czy na światłach pomaga zmniejszyć znacznie zużycie paliwa. Podsumowując jazda V klasą po Warszawie czy na dłuższym dystansie po autostradzie sprawia wiele przyjemności. Po prostu – nie sądziłem, że tak wysoki i duży samochód może prowadzić się tak dobrze. Po kilku dniach moja opinia to same superlatywy. Nie wynikają one jednak tylko z jazdy, a z funkcjonalności całego nadwozia.

Użytkowanie na co dzień

System siedzeń w postaci 6 oddzielnych foteli to rewelacyjny pomysł zarówno dla dużej rodziny jak i dla firmy. Duże boczne drzwi otwierane automatycznie po naciśnięciu przycisku to coś co polubili wszyscy użytkownicy. Możliwość otwarcia auta na przestrzał dzięki drzwiom z prawej i lewej strony to również duży plus. Przestrzeni jest na tyle dużo, że zajęcie miejsca w trzecim rzędzie siedzeń przez standardowo szczupłą osobę dorosłą lub dziecko nie wymaga położenia oparcia fotela w drugim rzędzie foteli. Własne podłokietniki, gniazda zasilania 12V, czy możliwość schładzania lub ocieplania napoju w podłokietniku to dodatkowe plusy. Fotele były wentylowane, z tej opcji także wszyscy chętnie korzystali. Duże okno dachowe i roleta je zasłaniająca to bardzo dobre rozwiązanie. Widoczność z kabiny jest bardzo duża, a jednocześnie czarne szyby dają siedzącym w drugim i trzecim rzędzie foteli schronienie przed oczami ciekawskich. Fotele możemy łatwo przesuwać jednak w praktyce standardowe rozmieszczenie wystarczyło, aby nawet osoby o bardzo długich nogach nie musiały tego robić i to niezależnie czy w trzecim czy w drugim rzędzie. Sześć osób to dużo bagaży.

Mercedes-Benz V Klasse-29

Mercedes-Benz V Klasse-30

W V klasie mamy dużą i grubą półkę, która dzieli dolny bagażnik od górnej otwartej przestrzeni za tylną szybą. Ta „mięsista” półka skrywa całkiem ciekawy system utrzymujący na miejscu dwie składane skrzynki na drobne przedmioty czy zakupy. Szyba może otwierać się oddzielnie więc włożenie jakiegoś drobiazgu nie musi pociągać za sobą otwierania całej tylnej klapy.

Mercedes-Benz V Klasse-26

Mercedes-Benz V Klasse-24

Mercedes-Benz V Klasse-23

Bagaże sześciu osób zmieściły się z łatwością – więc nie zaprzątało to w ogóle naszej uwagi. Inaczej było z systemem wzmacniającym głos, który za pomocą mikrofonu i głośników przenosi głos osób z pierwszego rzędu (kierowca i jadący obok pasażer) do tyłu pojazdu. Znakomite rozwiązanie! Wygodne podróżowanie, łatwość wsiadania i wysiadania oraz operowanie na parkingu dzięki systemowi kamer sprawiły, że kilka dni z tym samochodem zmieniły moje podejście  do dużych samochodów. Ten chciałbym mieć. Ceny V klasy rozpoczynają się od 167 000 złotych, a nasza wersja kosztowała niecałe 290 000 zł, ale ilość zaimplementowanego wyposażenia jak i mocniejszy silnik cenę tę usprawiedliwiają. Cenę usprawiedliwia także to, że suma działających w tle asystentów, rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo (chociażby dociągających pasy bezpieczeństwa, czy ostrzegających gdy pasów się nie zapięło), pozwala na podróżowanie w dużym komforcie i z dużą radością – nawet jeśli to my kierujemy. Nowa jakość w segmencie dużych aut osobowych. Mercedes-Benz w swym folderze akcentuje nową energię jaka tworzy się w zespole podróżującym razem – obojętnie czy to firmowy team czy rodzina – to działa i sprawdziło się także w naszym wypadku. Podróż w komforcie, poznawanie nowych miejsc, wspólne dzielenie się przemyśleniami – to zbliża! Jeśli więc szukasz auta do firmowych podróży (nawet rady nadzorczej) czy rodzinnego samochodu na co dzień i na wakacje – możesz pomyśleć o V klasie!

Mercedes-Benz V Klasse-10

Mercedes-Benz V Klasse-9

Mercedes-Benz V Klasse-8

Mercedes-Benz V Klasse-7

Mercedes-Benz V Klasse-6

Mercedes-Benz V Klasse-12

Mercedes-Benz V Klasse-13

Mercedes-Benz V Klasse-20

Mercedes-Benz V Klasse-22