Mercedes-Benz GLC

Wsiadając do nowej koncepcji SUV-a zaprojektowanej przez firmę Mercedes-Benz miałem mnóstwo przemyśleń. Niby to klasa C z apetytem na każdą drogę, ale ile tej ostatniej pozostało w nowym projekcie? Jak daleko Mercedes-Benz połączył wyjątkowość i luksus swych aut osobowych z konstrukcją SUV`a? Te i wiele innych pytań czekało na odpowiedź.

mercedes-benz-glc-13

Dane techniczne

Długość 4732 mm, szerokość bez lusterek 1890 mm, rozstaw osi 2873 mm, wysokość 1602 mm. Pojemność bagażnika od 500 do 1400 litrów (po złożeniu siedzeń). Masa własna 1785 kg – ładowność 645 kg. Dostępne wersje silnikowe: 220d 4MATIC, 250d 4MATIC, 350d 4MATIC oraz 250 4MATIC. Najwolniejszy model to 220d z mocą 170 KM, przyspieszający do 100 km/h w 8,3 sekundy,  a najmocniejszy to 350d 4MATIC o mocy 210 KM przyspieszający do 100 km/h w 5,9 sekundy. Tyle suche fakty.

mercedes-benz-glc-32

mercedes-benz-glc-33

mercedes-benz-glc-22

mercedes-benz-glc-12

mercedes-benz-glc-11

Wygląd

Bryła GLK została zastąpiona tak modną ostatnio usportowioną pełną pochyleń, bryłą najnowszych aut czteronapędowych. To krok ku modnej stylistyce i ku gustom nabywców. Bryła nadwozia może się podobać i pomimo (co wynika nawet z nazwy) solidnych zapożyczeń z klasy C – GLC daje nam zupełnie nową jakość. Bryła podniesiona, akceptująca duże felgi i pneumatyczne (opcjonalnie) zawieszenie. Ładne kształty i przetłoczenia bardziej wskazują na moc i pewność niż sportowe osiągi. Dynamiki kształtom jednak nie brakuje. Akcenty typowo all terrain`owe jak wykonane z tworzywa osłony nadkoli czy metalowe wzmocnienia i osłony podwozia informują nas o przeznaczeniu tego samochodu. Nie ma tu wersji bez napędu 4×4. Wszystkie GLC to modele z napędem 4MATIC! Takie zaakcentowanie konstrukcji sprawia, że samochód bardzo wiele obiecuje. Nim jednak zajmiemy się tym co potrafi GLC podczas jazdy – zobaczmy co oferuje w swoim wnętrzu.

mercedes-benz-glc-24

mercedes-benz-glc-19

mercedes-benz-glc-15

mercedes-benz-glc-17

mercedes-benz-glc-18

mercedes-benz-glc-14

Wnętrze

Po zajęciu miejsca w kabinie widzimy, że to nieco powiększona klasa C z wyższymi siedzeniami, napompowana, bardzo muskularna i dająca zdecydowanie wyższą pozycję za kierownicą. Stylistycznie oraz ze względu na użyte materiały to luksusowy samochód. Na tyle oczywiście ile luksusu skonfigurować można w klasie C. Cała deska rozdzielcza i konsola środkowa to klasa C. Układ trzech centralnych nawiewów – tak charakterystyczny dla obecnej stylistyki wnętrz samochodów osobowych tej marki oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów pozostało niezmienione. Podsumowując – to obszerny samochód o luksusowym wykończeniu. Robi wrażenie – pochyłością wyłożonej drewnem konsoli środkowej.  System COMMAND z Touch Padem dopełnia całość w kierunku wyrafinowanego designu i ergonomii. Za kierownicą czujemy się dobrze, mamy dobrą widoczność, wszystko w zasięgu ręki. Wygodny podłokietnik z dużym schowkiem daje bardzo ergonomiczne oparcie pod ramię i jednocześnie dobry dostęp do sterowania systemem COMMAND, a więc wszystkimi ustawieniami pojazdu.

mercedes-benz-glc-45

mercedes-benz-glc-42

mercedes-benz-glc-43

mercedes-benz-glc-41

Samochód testowy

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC. Napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1991 cm 3, generującym moc 210 KM z momentem obrotowym 350 Nm w zakresie 1200-4000 obrotów na minutę. Moc przenoszona jest przez automatyczną przekładnię dziewięciobiegową! – 9G-TRONIC w sposób stały na wszystkie cztery koła, umożliwiając przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 s i osiągnięcie prędkości 222 km/h. Średnie zużycie paliwa 6,9 – 7,3 litra, w mieście około 8,5 litra, a poza miastem do 6,5 litra. Samochód wyposażono w system COMMAND, całą masę asystentów wspomagających pracę kierowcy i przełącznik DYNAMIC SELECT. Tak skonfigurowany samochód dał mi wiele radości podczas jazd testowych.

mercedes-benz-glc-56

mercedes-benz-glc-66

mercedes-benz-glc-67

mercedes-benz-glc-61

Wrażenia z jazdy

To najważniejsze dla przyszłego użytkownika. Samochodem podróżujemy bardzo komfortowo i w ciszy. Bardziej słychać pracę nawiewu i klimatyzację niż pracę silnika. Nawet drżenie nadwozia jest tak zminimalizowane, że stojąc na światłach nie jesteśmy w stanie wyczuć czy system BlueEFFICIENCY wyłączył silnik czy nie. W przypadku silnika wysokoprężnego będzie to pewnie bardziej wyczuwalne, ale w samochodzie z silnikiem benzynowym mamy komfort i ciszę. Podróżując po autostradzie mamy wrażenie odizolowania. Cisza, wygoda i pozytywne zachowanie się nadwozia w zakrętach – pomimo znacznej prędkości i zwiększonej wysokości nadwozia – to coś co zwraca uwagę. W podróży Samochód jest bardzo dobrze resorowany, a system DYNAMIC SELECT wspiera nas zmieniając zachowanie pojazdu. Przełącznik systemu pozwala dotknięciem palca wybierać styl jazdy: komfortowy, sportowy, bardzo sportowy, wydajny lub zindywidualizowany. Do wybranego programu system dostosowuje określone parametry, takie jak charakterystyka pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego. Różnica pomiędzy trybami jest bardzo wyczuwalna. Mamy tu także opisywany przeze mnie w teście klasy V – system kontroli stylu jazdy – doskonalący nasze umiejętności jazdy bezwładnościowej. Odpowiednie wskazania pojawiające się na wyświetlaczu komputera pokładowego wspierają naszą wiedzę – wizualizując nasze zachowania. GLC – podróżuje się wygodnie jednak to czym zaskoczył mnie ten samochód to moment, w którym opuszczamy twardą nawierzchnię. Kilka kilometrów nie utwardzonej drogi polnej to może mało aby się wypowiadać, ale napęd na cztery koła i system amortyzowania sprawiają, że każdy kilometr zaczynamy pokonywać coraz bardziej śmiało. Myślę, że pomimo braku selektywnej blokady mechanizmu różnicowego – możemy na wiele liczyć. Przejazd po śniegu, błocie czy plaży nie powinien być dla tego samochodu problemem – jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to felgi i ogumienie, które podczas konfiguracji powinniśmy przemyśleć. Jeżeli nasze korzystanie z GLC  – to jazda w terenie miejskim – możemy korzystać z oferty dużych obręczy. Jeżeli planujemy poważniejsze zapuszczanie się w teren zwróćmy uwagę na mniejsze średnice i większą ilość gumy.

mercedes-benz-glc-53

mercedes-benz-glc-54

mercedes-benz-glc-37

mercedes-benz-glc-36

mercedes-benz-glc-35

mercedes-benz-glc-34

Wnioski

Marka Mercedes-Benz tworzy ostatnio tylko i wyłącznie dobre samochody! Wiem to slogan ale każdy samochód oznaczony trójramienną gwiazdą jaki testowałem w ciągu ostatnich lat był bardzo dobry lub zachwycający. Coś dziwnego podziało się w międzyczasie i samochody z modelu na model są doskonalsze. Oferują coraz więcej możliwości konfiguracyjnych i lepszego odziedziczonego po wyższych modelach wyposażenia. To ogólnoświatowa tendencja, ale w przypadku samochodów Mercedes-Benz mamy do czynienia z wyższą jakością, bardzo dobrymi materiałami wykończeniowymi i stylistyką na najwyższym poziomie. Jeśli dodamy do tego działających w tle asystentów, świadomość istnienia systemów bezpieczeństwa i elektroniki otrzymamy samochód, na który nie da się narzekać. Dla mnie GLC to fantastyczny wybór gdy posiadanie klasy C już nam nie wystarczy chociażby ze względu na chęć zasiadania wyżej lub możliwości dojazdu do bardziej niedostępnych miejsc. Bardzo udane połączenie cech luksusowych i praktycznych. Będę nudny, ale to propozycja godna polecenia – zwłaszcza ze względu na głębokie możliwości konfiguracyjne. Możemy stworzyć niesamowicie praktycznego w eksploatacji SUV-a, który będzie przyciągał wzrok i budził podziw wyposażeniem wnętrza czy niecodzienną kolorystyką. No i dojedzie prawie wszędzie…

mercedes-benz-glc-28

mercedes-benz-glc-29

mercedes-benz-glc-30

mercedes-benz-glc-47

mercedes-benz-glc-55

mercedes-benz-glc-65

mercedes-benz-glc-63

mercedes-benz-glc-64

mercedes-benz-glc-70

mercedes-benz-glc-69

mercedes-benz-glc-38