Bauhaus na Waszym stole? Dlaczego nie!

Serwis herbaciany TAC Walter Gropius zaprojektowany przez Waltera Gropiusa to wcielona w życie, zamknięta w formach sztuki użytkowej idea Bauhausu – jednej z najbardziej znaczących szkół projektowania przemysłowego jakie kiedykolwiek istniały! Stając się posiadaczem tego serwisu do herbaty możemy codziennie obcować z wysokiej klasy designem, którego walory użytkowe docenimy za każdym razem, gdy podniesiemy do ust kolejną filiżankę.

Aby docenić należycie te kształty powinniśmy skupić się na poznaniu twórcy i przyświecających mu idei. Najważniejsze jest aby uświadomić sobie, że pomimo tego, że szkoła ta istniała zaledwie 25 lat – na stałe wpisała się w cały, jakże szeroki nurt nowoczesnego projektowania i sztuki użytkowej. Bauhaus oddziaływał i nadal oddziałuje na wielu czołowych twórców architektury i sztuki. Zaprojektowane w pierwszej połowie XX wieku budynki, przedmioty, elementy wyposażenia nadal uchodzą za bardzo nowoczesne! Ponadczasowość wzięła swój początek z ukształtowanej na nowo refleksji nad formą użytkową. Projekty designerów związanych z Bauhaus`em są bardzo wysoko cenione.

tac-walter-gropius-rosenthal

Walter Georg Gropius urodził się w 1883 r. w Berlinie. Był wybitnym architektem o międzynarodowej sławie. Jego projekty już przed I wojną światową promowały stalowe konstrukcje i szklane fasady, a nawet pozbawione widocznego filara szklane narożniki czyli te elementy, które dzisiaj określamy jak nowoczesne składniki biurowców.  Jego kontakty z tak wybitnymi twórcami modernizmu jak Ludwig Mies van der Rohe czy Charles-Édouard Jeanneret-Gris znany jako La Corbousier  ukształtowały w nim potrzebę dążenia do pogodzenia jak najprostszej formy z walorami użytkowymi. W 1919 założył szkołę rzemiosła, sztuki użytkowej i architektury Bauhaus. Został też pierwszym dyrektorem uczelni, w której wykładowcami byli tacy wybitni artyści jak: Paul Klee, Wassily Kandinsky i László Moholy-Nagy! Szkoła rozwijała w uczniach ideę projektowania na jak najwyższym poziomie stylistycznym z dbałością o detal, prostą formę i zachowanie norm ergonomii i dbałości o formę użytkową. Od 1925 r. szkoła działała w Dessau (dziś Dessau-Roßlau) i w latach 19321933 w Berlinie. „Chcemy stworzyć jasną, organiczną architekturę, której logika wewnętrzna będzie oczywista i promienna; (…) Chcemy architektury przystosowanej do naszego świata maszyn, radia, szybkich aut” – te słowa powiedział Walter Gropius, wiosną 1919 r.,na otwarciu szkoły! Realizował idee zawarte w proklamacji wprowadzając do projektów masową produkcję elementów budowlanych tak aby nowoczesne budownictwo mogło szybko się rozwijać. Ponieważ szkoła była połączeniem Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł – niejako automatycznie wprowadzała harmonię pomiędzy rzemiosłem a sztuką. Współpraca różnych twórców nad jednym projektem stała się kluczem do sukcesu. Niestety panowanie nazistów skończyło się zamknięciem uczelni, a jej czołowi reprezentanci zasilili rzeszę emigrantów, którzy uciekli z Europy do Stanów Zjednoczonych. Styl Bauhausu uznany został za międzynarodowy jako, ze świetnie funkcjonował ponad podziałami wynikającymi chociażby z różnic etnograficznych i kulturowych. Idee te znalazły odbicie w wielu biurowcach i gmachach użyteczności publicznej. W Tel Awiwie powstała The White City – dzielnica złożona z 4 tys. białych, prostych domów i willi.

tac-walter-gropius-rosenthal-9

tac-walter-gropius-rosenthal-8

tac-walter-gropius-rosenthal-4

Już w 1946 roku Gropius założyć biuro projektowe TAC –  The Architects’ Collaborative, które umożliwiało pracę wielu architektów i specjalistów na rzecz jednego projektu. Prace twórców nie ograniczały się do architektury, a ciągła wymiana zdać owocowała powstawaniem dojrzałych projektów o ponadczasowym charakterze. Meble, dodatki i elementy ozdobne tworzone wówczas przepojone są ideą Bauhausu. Sam Gropius zmarł w 1969 r. w Bostonie.

W codziennych przedmiotach pozostały wiecznie żywe i ciągle produkowane – między innymi – legendarny fotel „Barcelona” – proj. Mies van der Rohe czy rozpoznawalny serwis porcelanowy TAC marki Rosenthal, zaprojektowany przez samego prof. W. Gropiusa.

Serwis TAC Walter Gropius to wdrożenie ideii, której Gropius był wierny przez całe zycie. Bauhaus i jego założenia są obecne w każdym elemencie tego serwisu. Śmiałe, uproszczone a jednak eleganckie formy okazują się być dobrze przygotowane do spełniania swych funkcji. Czujemy to dopiero gdy wyważenie czajnika czy filiżanki, każe zastanowić się nad niesamowitością myśli projektowej. Staranne wykonanie przez firmę Rosenthal daje w rezultacie ponadczasowy zestaw do picia herbaty, który doceni każdy. Łączenie podstawowych form geometrycznych, operowanie powierzchniami pozbawionymi ornamentów, estetyka uzasadniana funkcją to kilka z cech architektonicznego stylu Gropiusa, które wykorzystał, pracując także nad projektem dla Rosenthal. Każdy z nas może cieszyć swe oczy ponadczasową formą stając się posiadaczem całego serwisu na 6 osób lub tylko wybranych elementów np. filiżanki ze spodeczkiem.

tac-walter-gropius-rosenthal-2

tac-walter-gropius-rosenthal-7