Voigtländer 21 mm f/4 Color Skopar

Tym razem będzie krótko. Tego obiektywu nie zrozumie nikt, kto nie miał okazji nim fotografować. Bardzo łatwo się do niego przekonać, chociaż nie łatwo mu zaufać. Tak maleńka konstrukcja, kryjąca obszar pełnej klatki nie wzbudza zaufania. Dopiero po zobaczeniu obrazu w pełnej rozdzielczości, zaczynamy rozumieć dlaczego po obiektyw ten sięgali często użytkownicy aparatów Leica. Teraz mogą używać go także użytkownicy Sony i Fuji (i wszystkich innych oferujących przejściówkę na system M).

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-14

Nim przedstawię kolejną konstrukcję optyczną, która mnie oczarowała, skreślę kilka słów na temat metodologi moich testów. Po pierwsze testy, które robię to, nie opłacone przez firmy, zamówione artykuły czy treści sponsorowane. Opisuję tylko konstrukcje, które dostały się w moje ręce w wyniku poszukiwań, tego jednego, idealnego zestawu szkieł, który wystarczy mi do codziennej pracy. Obiektywy muszą generować obrazy o wysokiej jakości i ostrości, która umożliwi uzyskiwanie dużych powiększeń na papierze. Penetruję rynek, aby wykluczyć możliwość „przeoczenia” ciekawej, bardzo dobrej konstrukcji. Często sięgam po konstrukcje egzotyczne, ponieważ nauczyłem się z pokorą podchodzić do produktów różnych producentów.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-kopia

Nie opisuję tu szkieł produkowanych do lustrzanek, gdyż poza wyjątkami, nie spełniają one moich założeń co do wymarzonego sprzętu (poza długimi tele, ale to temat na odrębny artykuł). Te są proste – obiektyw powinien być mały, lekki i mieć możliwość pracy z korpusem Leica M oraz Sony E. Tylko tyle. Ci, którzy zafascynowani są pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Sony czy sprzętem Leica znajdą w moich testach odpowiedzi na pytanie – Czy warto dany obiektyw kupić do mojej fotografii, czy nie? Nie mam czasu produkować specjalnych sesji testowych. To co gromadzę wystarczy mi, aby dany obiektyw polubić lub odrzucić. Osoby myślące, bardzo wnikliwie czytają artykuły i zapoznają się z przykładowymi zdjęciami, wiedząc, że nie ważne jest w przypadku fotografii testowych co pokazują, ale jak pokazują. Liczne maile i zapytania o tym świadczą. Tu ważna uwaga. Obiektywy, które odrzucam, nie stają się bohaterami moich testów. Nie piszę o nich – jeśli nie ma o czym. Całkiem niedawno zakupiłem do konkretnego zlecenia obiektyw 28 mm f/2 Sony z mocowaniem E. Bardzo ostry, ale z tak niekontrolowaną dystorsją, że do moich zastosowań zupełnie nieprzydatny. Test tego sprzętu więc nie powstał. Jeśli jakiś obiektyw mi się spodobał i uznaję, że warto się wiedzą na jego temat podzielić – wówczas piszę test.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-4-kopia

Tak właśnie jest w przypadku tego WYBITNEGO szkła, na które nie zwrócilibyście uwagi. Szkło ma gabaryty obiektywu do systemu mikro cztery trzecie lecz kryje matrycę ff. Maleńki obiektyw przypomina budową i wyglądem leciwe konstrukcje z Solms. Jest zresztą dedykowany do systemu Leica M, więc to pożądane podobieństwo. Obiektyw waży 136 g i ma średnicę 55 mm. Długość to 25,4 mm. Gwint mocowania filtra to 39 mm. Obiektyw w całości wykonany jest z metalu. Przysłona „zaskakuje co pół działki, w zakresie od f/4 do f/22. Jest to przysłona 10 listkowa co w znaczący sposób podnosi jakość obrazu w obszarach nieostrych. Obiektyw kryje kąt 91 stopni. Jest typową dwudziestką jedynką czyli właściwie ostatnią ogniskową, która potrafi nie deformować obrazu. Krótsze ogniskowe już zaczynają mieć tendencję do tego nieciekawego zjawiska. „Typową” to złe określenie. Tak szeroki kąt z obiektywu, który bez problemu zmieścimy w zamkniętej (sic!) dłoni to nie norma. Obiektyw jest na tyle miniaturowy, że nie ma „typowego” pierścienia przysłony lecz specjalne (znacznie wygodniejsze), symetrycznie rozmieszczone „łopatki”, które umożliwiają wygodna zmianę stopnia otwarcia. Pierścień ostrości regulowany jest ca pomocą uchwytu na palec – jak w klasycznych konstrukcjach Leica. Każdy, kto go wypróbował wie, że dzięki temu bardzo łatwo i szybko nastawiamy ostrość. Pierścień działa z aksamitną gładkością. Nic dziwnego, nie przenosi tarć ciężkiej konstrukcji. Soczewki małe, zbudowane w oparciu o układ Gaussa tworzą układ 8 elementów w 6 grupach. Układ, który generuje bardzo ostre obrazy. Obiektyw wykonany jest bardzo starannie jak na Voigtländer`a przystało i ma standardowo dołączoną miniaturową, metalową, nakręcaną na zewnętrzny gwint osłonę przeciwsłoneczną. Całość sprawia bardzo pozytywne wrażenie.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-16

To co zaskakuje w tym szkle, to ostrość. Obiektywy 21 mm, potrafią dostarczyć nam dystorsji czy nieostrości na brzegach obrazu. Tu tego nie mamy. Znawcy, z którymi udało mi się wymienić kilka słów, uważają to szkło za bardzo dobre do korpusów Leica M. Daje ono porównywalny look, ostrość i to analogowe „coś”, czego nie podejmuję się opisać. Słowem bardzo dobre rozwiązanie dla każdego, kto szuka kompaktowego szkła do systemu M lub Sony E.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-2-kopia

Obiektyw sprawia wrażenie, że go nie ma. Do reportażu jest wręcz dedykowany. Nikt nie zwraca na nas uwagi, gdy widzi, że fotografujemy tak niepoważnym „czymś”. My natomiast ze spokojem możemy naciskać spust migawki, wiedząc, że otrzymamy bardzo wysoką jakość obrazu. Posiadanie w torbie szkła, które nie zajmuje miejsca prawie wcale – to niesamowite udogodnienie. Ja często zabieram ten obiektyw do kieszeni. Wiem, że mam przy sobie coś szerokiego.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-13

Obiektyw wspaniale pracuje na gimbalu, co ważne jest dla osób filmujących. Daje bardzo dynamiczny obraz. Ważne jest to, że ma światło 4. W dobie czułych matryc, nie ma problemu z taką przysłoną. W reportażu i tak musimy nieco ją przymknąć aby mieć pewność, że głębia będzie wystarczająca i trafimy z ostrością. Reportaż to idealne zastosowanie dla tego szkła. Ustawienie odległości hiperfokalnej przy przymkniętej przysłonie zwalnia nas  z troski o ostrość. Muszę dodać, że w przypadku tego szkła mamy do czynienia z naprawdę ostrymi obrazami. O nastawianie ostrości musimy się jednak zatroszczyć. Wbrew pozorom da się separować plany ostrością, przy takiej ogniskowej. Obiektyw ostrzy od 0,5 metra na korpusie Leica M, ale od 15 cm na korpusie Sony E, z adapterem Voigtländer Close Focus Adapter. Przy nastawieniu na najbliższą odległość otrzymujemy także bardzo ostre obrazy, co świadczy o ogólnej wydolności tego układu optycznego.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-kopia 2

Używam Skopar`a zarówno z Sony A7R jak i Leica M. Jak każdy Voigtländer, wydaje się generować bardziej niesamowite obrazy z Korpusem Leica. Na M Monochrom Typ 246 daje bardzo dużą szczegółowość, która w o wiele większej matrycy Sony A7R jest tylko nieznacznie podwyższona. Look z Monochrom`a ogólnie jest lepszy. Bardziej analogowy, z przyjemniejszym ziarnem, ale to omówię w osobnym teście Typu 246. Ostrzenie na korpusie Sony jest doskonałe, gdy korzystamy  z powiększenia fragmentu obrazu. Z dalmierzem Leica M działa jednak równie dobrze. Wszystkie zdjęcia testowe z korpusu Leica zrobiłem, korzystając z dalmierza. Coraz bardziej skłaniam się do tego rozwiązania, przy korzystaniu z korpusów Leica i ciemniejszych obiektywów. Szkła o jasności f/0,95, f/1,1, f/1,2 wymagają jednak celownika elektronicznego. To wszystko jednak temat ta odrębne dywagacje.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-3-kopia

Podsumowując – Voigtländer 21 mm f/4 Color Skopar P-Typ to doskonałe narzędzie dla tych, którzy cenią kompaktowe rozmiary i wysoką jakość.Małe – bo niewielkie szkło – zaskoczenie ogromne!

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-2-kopia 2

Fotografie wykonane aparatem Leica M Monochrom Typ 246.

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-8

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.21.39

 

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-2

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.18.07

 

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-7

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.21.20

 

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-11

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.27.22

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-9

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.22.04

 

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-6

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.20.56

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-3

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.18.19

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-4

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.19.32

 

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-5

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.20.24

Poniżej kilka fotografii wykonanych kamerą Sony A7R

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-12

Zrzut ekranu 2017-08-17 o 10.34.59

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-15

Zrzut ekranu 2017-08-17 o 10.33.12

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-19

 

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.55.19

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-18

 

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.55.03

Voigtlander Skopar 21 mm f-4-17

Zrzut ekranu 2017-08-12 o 12.54.46