Nobilitacja fotografii

Obecnie fotografie przechowywane są na cyfrowych nośnikach – istnienie ozdobnych ramek wydaje się zbędne.  Tymczasem oprawienie fotografii w ozdobną ramkę – znacznie podnosi jej atrakcyjność. Wskazuje, że „ta” właśnie fotografia jest dla nas ważna. Tak naprawdę umieszczamy w takich ramkach tylko osoby, na które chcemy patrzeć, przywoływać w pamięci. Osoby ważne a czasem i ważne dla nas miejsca. Fotografia staje się pamiątką. Czymś więcej niż cyfrowym plikiem.

Na początku XX wieku – oprawienie rzadkiej wciąż fotografii w odpowiednią ramkę było obowiązkiem. Wykonanie portretów było często świętem dla rodziny, którą odwiedził podróżujący wozem konnym fotograf. Nie rzadko po naszych przodkach pozostała nam tylko jedna fotografia. Jedna zrobiona danej osobie w ciągu całego jej życia!  Nic więc dziwnego, że członkowie rodziny chcieli ją przechować i zaznaczyć jej wyjątkowość. Małe ramki i małe obrazy były wynikiem procesu fotochemicznego opartego o kopiowanie stykowe – nie robiono wówczas powiększeń. Obraz miał dokładnie taką wielkość jak negatyw (płytka szklana, później celuloid). Obserwując fotografie mieszczańskich czy szlacheckich domów z początki XX wieku zawsze widzimy porozstawiane na meblach małe ramki z fotografiami.

dsc00613

Wraz z rozpowszechnieniem się fotografii (sucha emulsja srebrowa), zaczęły powstawać ich zbiory w postaci albumów. Dalej były to odbitki stykowe, niewielkich rozmiarów ale było ich więcej a specjalnie przygotowany przez introligatora album miał je przechować dla następnych pokoleń.

dsc00611

dsc00610

Do ramek zaczęły trafiać albo najważniejsze osoby współcześnie żyjące albo przodkowie. Wybrane fotografie doznawały nobilitacji, przez umieszczenie ich w eksponowanych miejscach salonu czy jadalni.  Ramki i ich produkcja były zupełnie niezłym źródłem dochodu dla artystów i rzemieślników.  Oryginalność, drogie materiały, biżuteryjne wykończenia, były jak najmilej widziane. Z biegiem czasu te najdroższe, najładniejsze, najlepiej się prezentujące  trwały w miejscu ekspozycji niczym constans a wraz z kolejnymi generacjami, zmieniała się jedynie zawartość.

dsc00557

W filmach anglosaskich bardzo często obserwujemy ramki ustawione na meblach jako element dekoracji wnętrza. Ocieplają one wnętrze. Wprowadzają życie – poprzez umieszczone w nich fotografie osób. Personalizują wnętrza – można by napisać, używając jakże modnego dzisiaj określenia. Dodają klimatu naszym wnętrzom, przypominają o bliskich. To piękny element wyposażenia… I tu błąd. To może być piękny element wyposażenia. To może być ozdoba ale nie zawsze ramka z fotografią taką ozdobą się staje.

dsc00548

Niestety. Nasz rynek pełen jest ramek do typowych najtańszych powiększeń 9×13, 10×15 czy 15×20 centymetrów! Ramek wykonanych z tworzywa sztucznego. Chwiejących się po postawieniu, źle skonstruowanych – nie dociskających odpowiednio fotografii. Ramek z pleksi lub nawet i drewnianych ale masowo produkowanych, zmontowanych za pomocą miniaturowych zszywek i obowiązkowo – pomalowanych bardzo jaskrawą farbą. Ramki te chwieją się, szybki pełne są wad optycznych, rodzaj montażu powoduje rozpadanie się po kilku latach. Ramki te dostępne są wszędzie. W każdym supermarkecie znajdziecie ich mnóstwo. Ich zaletą jest to, że są tanie. To jedyna zaleta. Takie ramki nie dodadzą ciepła naszym wnętrzom. Nie dodadzą blasku fotografiom i znajdującym się na nich osobom. Szczytem „upadku” stały się proste w formie ramki cyfrowe. Bardzo praktyczne ale stojące w niezgodzie z ideą „prawdziwej’ ramki na fotografię.

dsc00540

dsc00539

dsc00512

dsc00511

W tym artykule pokazujemy ramki, które mają klasę, są dobrze wykonane i estetyczne. Ramki wykonane z dużą precyzją, nietuzinkowe. Do ich wykonania użyto naturalnych materiałów. Dobrego szkła, metalu, drewna, płótna, skóry. Ręczna robota, dobrze skonstruowany mechanizm podparcia czy montowania fotografii to naturalne konsekwencje przyjętego założenia, że ramka podnosi rangę fotografii. Ma stanowić dobry, piękny prezent, który nie tylko ucieszy obdarowana osobę ale stanie się ozdobą wnętrza. Ramki są ciężkie, solidne a asortyment jest tak duży, że każdy rodzaj wnętrza i mebli zyska dopowiedzenie w postaci bardzo dopasowanej stylistycznie ramki. Dodam od siebie dwie sugestie. Ramki mogą być zupełnie różne, nawet jeśli stoją obok siebie. Każda z nich jest bowiem oddzielnym przedmiotem. To pierwsza sugestia. Druga jest taka, że w tym asortymencie nie brakuje ramek przeznaczonych do uchodzących za bardzo klasyczne – fotografii kwadratowych. Kompozycja w kwadracie ma w sobie bardzo dużo klasycznego piękna – ale ramki dla takich fotografii nie są zbyt popularne. W salonie AD Loving Home znaleźliśmy kilka ramek, które postanowiliśmy Wam pokazać. Jest ich oczywiście znacznie więcej.

dsc00508

dsc00507

dsc00502

dsc00501

dsc00455