Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4 MATIC

Do redakcji MEGAMAG trafił Mercedes-Benz GLA. To wspaniała okazja do przetestowania tego auta. A warto przyjrzeć się mu bliżej i to z kilku powodów. Test przeprowadzę dwutorowo – na początku skupię się na bardzo wartościowej klasie GLA, dopiero na końcu artykułu ustosunkowując się do tego konkretnie modelu testowego – GLA 200 CDI 4 MATIC.

Przede wszystkim segment aut kompaktowych o podwyższonym prześwicie i napędzie na cztery koła zyskuje na popularności. Crossovery to samochody mające w praktyce bardzo duży potencjał użytkowy. Na co dzień w mieście dzięki niewielkim gabarytom nie sprawiają kłopotu z parkowaniem. Potrafią wjechać bez bólu na każdy wyższy krawężnik i pokonać bez stresu najbardziej nawet zdemolowane tramwajowe torowisko. Wyglądają ładnie i dynamicznie wręcz life stylowo co powoduje, że większości przechodniów po prostu się podobają. Prawdziwe oblicze pojazdy tego segmentu pokazują jednak wówczas gdy warunki drogowe stają się mniej przyjazne lub gdy kierowca postara się o odwiedzenie mniej dostępnego miejsca. Śnieg, błoto, piaszczysta plaża stają się przedłużeniem drogi, a nie synonimem niemożliwego. Sąsiedzi mają kłopot z wyjechaniem z zasypanego śniegiem parkingu? Właściciel crossovera po prostu z niego wyjeżdża. Podwyższona pozycja za kierownicą i większy bagażnik niż w zwykłym kompakcie dodają atrakcyjności samochodom tego segmentu.

Nie można więc się dziwić, że Mercedes-Benz zainteresował się tym segmentem rynku. W oparciu o model Klasy A, zbudowano samochód o podwyższonym prześwicie z typowym zestawem cech crossovera. No może nie do końca.

mercedes-benz-gla-72

mercedes-benz-gla-71

mercedes-benz-gla-69

O Klasie GLA

No właśnie. Inżynierowie projektujący GLA odeszli nieco od typowego zestawu cech. Silne wsparcie na niższym modelu trochę ich ograniczało, a jednak wzorowo zaprojektowali samochód, który wygląda bardzo oryginalnie. Bliżej mu z wyglądu do muskularnego, usportowionego kompaktu niż do wysokiego SUV-a. Całość jest niższa od wielu aut segmentu kompakt i takaż jest pozycja kierowcy. W GLA nie dominuje on nad kierowcami zasiadającymi w innych samochodach osobowych. Mimo zwiększonego prześwitu auto jest niewysokie. To sprawia, że sylwetka jest smukła i  wraz z przetłoczeniami boków karoserii wygląda bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjności dodają także przetłoczenia na masce i starannie zaprojektowany tył auta. We wnętrzu z tyłu mamy nieco wyższy sufit, a więc miejsca nad głowami pasażerów jest więcej niż w klasie A. Uogólniając to samochód większy niż Klasa A ale nieznacznie a wielkość zwiększona została głównie w obszarze bagażnika i tyłu auta. Ten sam rozstaw osi (2699 mm), ta sama szerokość (2022 mm z lusterkami), ta sama odległość przodu auta od osi przedniej (906 mm) ale zwiększona długość (4417 mmm zamiast 4292 mm w Klasie A), wysokość 1494 mm zamiast 1433 mm dla Klasy A). Masa własna dla wersji CDI 180 z manualną skrzynią biegów to 1440 kg GLA i 1395 kg dla Klasy A.

Wniosek podstawowy – pomimo wyraźnego inspirowania się crossoverami i pomimo oparcia na udanej Klasie A – stworzono bazę pod samochód o bardzo wysmakowanej jak na tę klasę stylistyce. Samochód jest atrakcyjny wizualnie i to właśnie sprawia, że może stać się podstawą do skonfigurowania ciekawego modelu. Skonfigurowania? Bazą? Zastanawiacie się do czego zmierzam?

mercedes-benz-gla-68

mercedes-benz-gla-67 mercedes-benz-gla-53

mercedes-benz-gla-52

mercedes-benz-gla-51

mercedes-benz-gla-43

Rozkosze i pułapki konfiguracji

Otóż Mercedes-Benz oferuje szczególnie dużo możliwości konfiguracyjnych. Dotyczy to każdego modelu, ale w tym przypadku przed konfiguracją musimy sobie wyznaczyć wyraźne założenia co do naszych oczekiwań. Łatwo o błąd, który nie tylko spowoduje nadmierne odciążenie naszego portfela ale co gorsza może dać brak zadowolenia z zakupu. Mnogość opcji sprawia, że łatwo możemy stworzyć konfigurację niezbyt dobrą dla nas i nie spełniająca oczekiwań.

Po kilku dniach z GLA mogę stwierdzić (oczywiście mniej więcej), kiedy samochód ten może spełnić nasze oczekiwania.

mercedes-benz-gla-11

mercedes-benz-gla-10

mercedes-benz-gla-9

mercedes-benz-gla-44

GLA to typowy Mercedes-Benz

Przede wszystkim pod względem wykonania nie mam żadnych zastrzeżeń. To typowy Mercedes-Benz. Tak – jeszcze kilka lat temu ziała spora przepaść pomiędzy modelami wyższymi Np. Klasy E a tańszymi – Klasy A. Od jakiegoś czasu jakość materiałów wykończeniowych się zrównała. Nawet w najtańszych modelach możemy zażyczyć sobie wyrafinowanych materiałów wykończeniowych (Pakiet Exklusive z obszytą skórą deską rozdzielczą i nie tylko). Dodatki takie jak panoramiczny dach, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy np. bardzo tanie elektryczne regulowanie foteli przednich wraz z pamięcią ustawień o systemach dźwiękowych nie wspominając – powodują, że samochód klasy A, CLA czy GLA może onieśmielać wyglądem i wyposażeniem. Gdy dobrze zastanowicie się nad konfiguracją okaże się, że Wasza Klasa GLA może być bardzo solidnie wyposażonym Mercedesem. Konkurencja z Dalekiego Wschodu nie zaoferuje takiej jakości materiałów i solidności wykonania. Prestiż jak najbardziej w zasięgu ręki.

Pod względem technicznym mamy bardziej złożoną sytuację. Samochody z powiększonym prześwitem nie są dobrą bazą dla budowy aut o sportowych osiągach. To trywialne i oczywiste stwierdzenie, a jednak takie auto można skonfigurować. Ba można nawet za wyjściowe 218 900 zł nabyć GLA 45 AMG 4MATIC, ale czy na drodze poruszać będziemy się sprawniej niż niewiele droższym modelem Klasy C 250 BlueTEC 4MATIC? Raczej nie! O komforcie użytkowania nie wspominam. Mniejsze auto to mniejsze wytłumienie, mniejszy rozstaw osi itd. a więc i mniejszy komfort co w zestawieniu z naprawdę wysilonym układem napędowym może odbierać radość z jazdy. Wysoka cena samochodu wraz z dodatkami w połączeniu z niewielkimi rozmiarami może nie dawać zadowolenia.

mercedes-benz-gla-20

mercedes-benz-gla-19

mercedes-benz-gla-18

mercedes-benz-gla-17

mercedes-benz-gla-16

mercedes-benz-gla-15

mercedes-benz-gla-14

mercedes-benz-gla-13

mercedes-benz-gla-60

Jak skonfigurować?

Samochody, których wyjściowa cena jest mniejsza, a do takich należy zaliczyć Klasę GLA, nadają się fenomenalnie do konfigurowania nie ekstremalnych pod względem osiągów drogowych, ale za to bardzo praktycznych (i eleganckich) samochodów do jazdy na co dzień. Dla poparcia tej tezy spróbujmy zastanowić się nad przykładową konfiguracją.

Wybieramy nie najsłabszy silnik benzynowy o mocy 122 KM, ale silnik benzynowy o mocy 156 KM i pojemności 1595 cm 3. Napęd na przednią oś – czyli dokładnie to samo co w Klasie A i brak nadmiernego zużycia paliwa (jak w wersji z napędem na cztery koła). Cena wyjściowa to 116 200 zł. Do tego dodajemy 17” felgi aluminiowe – nie większe, bo jednak nasze drogi stawiają specyficzne wymagania (za dopłatą 2250 zł) i automatyczną, dwu-sprzęgłową skrzynię 7G-DCT (8932 zł), zawieszenie komfortowe off-road (1325 zł) oraz wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą (859 zł). Osiągi? 8,8 sekundy do 100 km/h, spalanie w mieście w granicach do 8 litrów, prędkość 215 km/h. Cena 129 573 zł za samochód pozwalający cieszyć się jazdą w ciszy, z osiągami i z niezbędnym dla pojazdu z gwiazdą na masce – komfortem. Oczywiście dorzuciłbym osobiście kilka pakietów i elementów wyposażenia co sprawi, że cena dojdzie do 150 000 zł ale za to mój Mercedes-Benz będzie naprawdę ciekawym i komfortowym pojazdem. Klasa GLA potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć gdy będziemy z niej korzystać na co dzień.

Testowany model – wnioski

Testowany model GLA CDI 200 4 MATIC z automatyczną 7 stopniową przekładnią wyposażony w 19 calowe koła i sportowe zawieszenie wygląda bardzo „kozacko”, ale zdążył pokazać mi jak powinienem nim jeździć. To bardzo ciekawe doświadczenie – myślałem, że to tylko moje odczucia – ale okazało się, że nie. Otóż mocniejszy od podstawowego diesla silnik, swą kulturą pracy zmuszał mnie do spokojnej jazdy. Muskanie gazu powodowało wygodne i ciche przemieszczanie się w zgodzie z ekonomicznymi założeniami jazdy. Słabe wytłumienie, co jest bolączką wszystkich mniejszych samochodów, spowodowało, że wszystkie próby szybszej jazdy kończyły się dosyć szczególnie – hałaśliwą pracą silnika. Agresywny warkot nie ma w sobie nic z ryku wydobywającego się z silnika Ferrari. Noga sama schodziła z pedału gazu kiedy tylko zasygnalizowałem chęć dynamicznej jazdy. Automat w zestawieniu z trybem Eco świetnie nadaje się do delikatnego przemieszczania się po mieście i nie tylko. W trasie dwulitrowy silnik diesla z łatwością schodził do nie całych 5 litrów oleju napędowego na 100 km. Dobrodziejstwa napędu na cztery koła – kuszące do wypadu za miasto – zostały ograniczone 19” felgami AMG i niskim profilem opon. W rezultacie poruszanie się po względnie dobrych ale nieutwardzonych powierzchniach stało się problematyczne. W mieście było znacznie lepiej do momentu gdy poruszałem się po pięknym asfalcie. Wówczas duże felgi i niski profil okazują się niesamowitym dodatkiem. Wchodzenie z dużą prędkością w łuki zakrętów – rozkosz. Sportowe zawieszenie – brak przechyłów – fenomenalne prowadzenie. Bajka kończyła się po wjechaniu na typową asfaltową nawierzchnię. Typową czyli popękaną i podziurawioną. Dodatkowe wyposażenie w postaci asystentów kierowcy, panoramicznego dachu, systemu dźwiękowego i Command z nawigacją – to wszystko sprawiło, że odebrałem GLA pozytywnie.

mercedes-benz-gla-47

mercedes-benz-gla-46

mercedes-benz-gla-45

mercedes-benz-gla-39

mercedes-benz-gla-38

mercedes-benz-gla-37

mercedes-benz-gla-40

mercedes-benz-gla-36

mercedes-benz-gla-48

mercedes-benz-gla-28

mercedes-benz-gla-33

Podsumowanie

Klasa GLA – to znacznie więcej niż Klasa A. Pod względem wyglądu, wielkości i funkcjonalności. Oferuje opcjonalny napęd na cztery koła w wersjach 4MATIC ale zawsze połączony z 4 cylindrową jednostką napędową o różnej objętości i mocy. Możliwości doposażenia i jakość wykonania sprawiają, że to typowy Mercedes-Benz (chociaż tak naprawdę ten zaczyna się dopiero od Klasy C z pneumatycznym zawieszeniem…). Poprawnie i logicznie skonfigurowany da nam i prestiżowy wygląd i odpowiednie możliwości jezdne – połączone z komfortem. W przypadku mniejszych samochodów chęć zabłyśnięcia mocniejszym silnikiem może doprowadzić do obniżenia komfortu użytkowania – dlatego przy zamawianiu – dokładnie trzeba wiedzieć czego tak naprawdę oczekujemy, a rozbudowany system indywidualizacji Mercedes-Benz z pewnością nam to umożliwi.

mercedes-benz-gla-22

mercedes-benz-gla-23

mercedes-benz-gla-27

mercedes-benz-gla-29

mercedes-benz-gla-30

mercedes-benz-gla-31

mercedes-benz-gla-32

mercedes-benz-gla-35

mercedes-benz-gla-41

mercedes-benz-gla-42

mercedes-benz-gla-59

mercedes-benz-gla-61

mercedes-benz-gla-54

mercedes-benz-gla-56

mercedes-benz-gla-58

mercedes-benz-gla-64

mercedes-benz-gla-65

mercedes-benz-gla-7

mercedes-benz-gla-2

mercedes-benz-gla-3