Obiekt pożądania! Najnowszy Lexus LS

Na wystawie motoryzacyjnej North American International Auto Show Lexus zaprezentował nową generację modelu LS. Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji są największe w całej historii flagowej limuzyny, z którą 28 lat temu japońska marka wyruszyła na podbój rynku samochodów luksusowych.

lexus_ls_dynamic_2

lexus_ls_headlight

lexus_ls_ip

lexus_ls_stereo

Pierwsza sensacja to silnik. Napęd czterech dotychczasowych generacji Lexusa LS stanowiły wolnossące jednostki V8, początkowo o pojemności skokowej 4, potem 4,3 i wreszcie 4,6 litra. Tym razem pod maskę trafił 3,5-litrowy sześciocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoładowaniem, skonstruowany od podstaw w oparciu o technologie rodem ze sportowych bolidów. Nowy silnik rozwija moc 415 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 600 Nm – parametry znacznie lepsze, niż wcześniejszy V8 – zapewniając jednocześnie mniejsze zużycie paliwa. Z silnikiem współpracuje pierwsza w segmencie luksusowych limuzyn 10-biegowa przekładnia automatyczna (wypróbowana wcześniej w sportowym coupe Lexus LC), odznaczająca się czasami przełączania biegów porównywalnymi ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Układ napędowy zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie ok. 4,5 sekundy.

Lexus LS piątej generacji zbudowano w oparciu o nowatorską architekturę GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles), zastosowaną po raz pierwszy w sportowym LC – tu rozstawem osi 3124 mm, o 33 m większym, niż w wydłużonej wersji poprzedniej generacji, LS 600h L.

Zastosowanie nowej platformy, a także stali o zwiększonej wytrzymałości oraz stopów aluminium umożliwiło zwiększenie sztywności nadwozia, a jednocześnie zmniejszenie jego masy o ponad 90 kg w stosunku do poprzedniej generacji. Obniżono przy tym położenie środka masy pojazdu, co łącznie z większą sztywnością struktury korzystanie wpływa na własności jezdne samochodu.

lexus_ls_regal

lexus_ls_rear_side

lexus_ls_2018

Większej stabilności i precyzji prowadzenia sprzyja też nowe, wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Podobnie jak w sportowym LC, wyposażono je w podwójne sworznie wahaczy, optymalizujące geometrię zawieszenia w całym zakresie pracy. Nad stabilnością i precyzją prowadzenia czuwa też ulepszony elektroniczny system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), nadzorujący pracę hamulców, układu kierowniczego, napędu i zawieszenia w sposób zapewniający optymalną przyczepność oraz sterowność, a zatem i komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Własności jezdne dodatkowo poprawiają aktywne drążki stabilizujące i system LDH (Lexus Dynamic Handling) z niezależnym sterowaniem przednich i tylnych kół.

Jeśli chodzi o karoserię, nowy Lexus LS zyskał dynamiczną sylwetkę przypominającą coupe, odpowiednią dla imponujących osiągów i własności jezdnych, zachowując jednak przestronność i komfort wnętrza luksusowej limuzyny. Samochód jest dłuższy i szerszy od poprzednika, a przy tym o 15 mm niższy, co nadaje mu wygląd przyklejonego do nawierzchni. O 3 cm obniżono też maskę, a pokrywę bagażnika o 4 cm, poprawiając widoczność z kabiny.

Przestronna i wygodna kabina wyposażona jest w szereg najnowszych technologii. Przednie fotele z możliwością elektrycznej regulacji położenia i kształtu wzdłuż 28 osi zaopatrzone są w ogrzewanie, chłodzenie i funkcję masażu Shiatsu – funkcje te dostępne są również dla tylnych foteli.

Motywem przewodnim twórców modelu LS było zawsze Omotenashi – słowo oznaczające tradycyjną japońską gościnność. Kwintesencją tej koncepcji w nowym LS jest funkcja ułatwiająca wsiadanie do nisko zawieszonego auta, która po otwarciu zamków drzwi unosi pojazd na pneumatycznym zawieszeniu.

Elektroniczną tablicę przyrządów zaopatrzono w wyświetlacz nawigacyjny o przekątnej 12,3 cala, a istotne dla kierowcy informacje mogą być też wyświetlane w polu widzenia kierowcy przez największy w historii, kolorowy wyświetlacz projekcyjny HUD o przekątnej 24 cali.

Wysoka kultura pracy silnika i dopracowana aerodynamika karoserii zapewniają bardzo niski poziom hałasu w kabinie, którą dodatkowo wyposażono w aktywny, elektroniczny system wyciszenia. W tych warunkach można rozkoszować się dźwiękiem 3D surround płynącym z audiofilskiego systemu Mark Levinson, który zaopatrzono w bardziej przyjazny, podobny do stosowanego w smartfonach interfejs użytkownika z możliwością rozpoznawania pisma ręcznego.

Nowy Lexus LS odznacza się podwyższonym stopniem bezpieczeństwa zarówno biernego, wynikającego m.in. z zastosowania platformy GA-L, jak i czynnego, wspomaganego przez ulepszony Lexus Safety System+. Zaawansowany pakiet bezpieczeństwa udostępnia m.in. inteligentną funkcję przeciwdziałania potrąceniu pieszych – po wykryciu pieszego przed samochodem system rozpoczyna hamowanie, a jeśli to konieczne, stara się go ominąć, nie opuszczając pasa ruchu.

– „Nowy Lexus LS to nie tylko wizytówka naszej marki. To luksusowy samochód nowej generacji, będący równocześnie emanacją japońskiej tradycji i kultury” – powiedział Toshio Asahi, główny inżynier Lexusa LS – „Dlatego stworzyliśmy auto, które wykracza daleko poza wyobrażenia o luksusowej limuzynie”.

2018_lexus_ls_500_002

2018_lexus_ls_500_001

2018_lexus_ls_500_003